Nadine-in-Malawi.reismee.nl

De eerste week

Moni! (hallo in Chichewa)

De week is alweer bijna voorbij en we hebben weer een hoop dingen gedaan. Woensdag hebben we de citytour door de stad gehad. We hebben gezien waar we veilig geld kunnen pinnen. Daarnaast heb ik gelijk een internetbundel gekocht (oorspronkelijke nummer blijft behouden op WhatsApp). Vervolgens hebben we de groente- en fruitmarkt bezocht. Daar gaat het er wel even anders aan toe dan in Nederland! Overal wordt er druk onderhandeld over de beste prijs voor het eten. De mensen lopen met grote zakken en manden op hun hoofd heen en weer. Bij de vrouwen zit er vaak een klein kindje/baby'tje in een felgekleurde doek achterop de rug. Erg mooi om te zien natuurlijk. Op de markt staken we ook nog "even" een houten brug over naar de kledingmarkt. De brug was zeker zo'n 20 meter hoog en je moest goed opletten waar je liep, want erg stabiel was het allemaal niet. Overal gaten, daar moet je niet van opkijken (voor de veiligheid zou ik helemaal niet opkijken en gewoon kijken waar je loopt). Gek genoeg lopen er wel dagelijks honderden mensen over. Op de kledingmarkt lag alle kleding in bergen op elkaar. Dat je er zelf maar wat uitvist is heel normaal.

In de middag kregen we het goede nieuws dat onze koffers waren gearriveerd! Wat heerlijk! We hebben ze die dag gelijk opgehaald. In de avond zijn we lekker uit eten geweest met alle vrijwilligers. Het was erg gezellig en het restaurant was vergelijkbaar met de Nederlandse restaurantjes. Errug lekker! Verse pasta gegeten :)

Donderdag hebben we een rondleiding gehad in het ziekenhuis en de nursing council geregeld. Dat zijn de papieren die we moeten hebben om het verpleegkundig werk te mogen doen in het ziekenhuis. Het is om aan te tonen dat je daadwerkelijk kennis hebt over medische zaken. De dame die ons ondervroeg was behoorlijk streng, maar uiteindelijk hebben we toch die goedkeuringsstempel binnengesleept!

Vrijdag de eerste dag in het ziekenhuis. Ik mocht op de afdeling staan waar mijn voorkeur het meest naar uit gaat: de spoedeisende hulp! Er waren veel patiënten in de ochtend, van jong tot oud. Super leuk allemaal want ik mocht zelf ook al veel doen! Ik hielp bijv. met het schoonmaken van wonden en gaf zelf ook adviezen over hoe ik bepaalde handelingen altijd uitvoerde in Nederland. Uiteindelijk geloofde m'n begeleider het wel en hielp ik patiënten zelfstandig! Dat is best lastig omdat bijna alle patiënten Chichewa spreken en geen Engels. Het personeel spreekt wel Engels met een Afrikaans accentje. Ik heb uiteindelijk bij 2 patiënten de hechtingen verwijderd van een grote buikwond. Ook mocht ik nog een infuusnaald inbrengen. Ook dat is even wennen omdat ik dat nog niet eerder had gedaan op een donkere huid, de infuusnaalden minder gebruiksvriendelijk zijn, de patiënt HIV positief was en de stuwband gewoon een handschoen was. Het is een kwestie van aanpassen, maar uiteindelijk komen we er wel.

Nu even genieten van het weekend. We zijn vandaag naar een wildlife center geweest (soort dierentuin) en we komen even bij van alle indrukken.

Tot snel! Liefs, Nadine

Reacties

Reacties

Barbara

Ha Diente.

Dat was een vruchtbare eerste week zou ik zo zeggen. Heb je dit weekend lekker vrij en weet je al op welke afdeling je volgende week aan het werk gaat? En wanneer verhuizen jullie naar jullie "permanente" onderkomen? Is het gezellig met Natasja? Doe haar maar de groeten. Geniet van je eerste weekend in Afrika en keep us posted!

René Michels

Ik begrijp dat alles heel erg wennen is, ja ook voor jou. Je hebt genoeg ervaring. Ik lees dat écht álles anders is daar. Jou kennende kun jij dat wel aan. Voor en ieder is dat denk ik zo. Maar jij hebt een sterke persoonlijkheid. Neem af en toe wel pauze hoor, René.

Marielle

Het klinkt nu al zo indrukwekkend! Wat ga jij een mooie / bijzondere tijd tegemoet :)

Cor en Angelique

Ha Nadine,
Wat fantastisch dat je dit vrijwilligerswerk doet!
We gaan je zeker volgen de komende maanden.
Zoals jij alles beschrijft kunnen we ons goed inleven in je belevenissen.
Heel veel succes en ook heel veel plezier! Tot gauw!

Tom van der Kooi

Dien,
Wat leuk om je verhalen te lezen.... afrika is afrika, en heb ik het dan gezien in Sengal en Mali.... het is zo herkenbaar.... zitten alle Mangoverkopers op een grote rij naast elkaar en vragen ze ook allemaal exact dezefde prijs voor het fruit? Vond ik zo bizar! vijfhonderd meter Mangoverkopers naast elkaar langs de weg, en iedereen vroeg precies hetzelfde bedrag voor het fruit ;-). Rood zand daar? en zandstraten, niet bestraat ??? Welcome to Africa ! Have Fun !

Heel veel plezier daar!!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!