Nadine-in-Malawi.reismee.nl

De laatste week in het ziekenhuis en het Malawi meer

Het einde komt steeds dichterbij. Ik heb nog wat leuke situaties meegemaakt om te vertellen. Stel je bijvoorbeeld eens voor... Je hebt twee tatoeages op je schouder en onderbeen en je wilt deze laten verwijderen... In Nederland is een afspraak voor een laserbehandeling zo gemaakt, maar in Afrika is dat wel even anders. Daar maak je een afspraak met de chirurg en word je behandeld op de operatietafel. Onder locale verdoving van injecties met lidocaïne en adrenaline (tegen het bloeden) wordt de behandeling in gang gezet. De injecties zijn niet fijn, maar dat is nog niks vergeleken met wat er daarna gebeurt. Met een operatie instrument dat veel weg heeft van een soort kaasschaaf of dunschiller wordt er laagje voor laagje plakjes van de huid weggeschaafd. Het ziet er erg pijnlijk uit en daarom is het maar goed dat de patiënt enige verdoving krijgt. De tatoeage-inkt zit nog best diep en niet alles gaat weg, maar dat komt wel goed, aldus de chirurg... Het was erg interessant om deze operatie mee te mogen maken; dit was de eerste keer dat ik überhaupt iemand uit Malawi met tatoeages zag. De andere twee operaties waren keizersnedes. Bij beide vrouwen ging het goed en mocht ik het baby'tje even vasthouden. Het blijft mooi en bijzonder!

De laatste outreach was er ook eentje om niet meer te vergeten. Ik had, ondanks dat ik al heel veel kleding aan daklozen heb weggegeven, nog 4 tassen kleding over. Hier zat ook de kleding van medevrijwilligers Hannah, Thea en Larissa in. Het dorpje waar we heen gingen was Mgwata Village. Hier was ik al twee keer eerder geweest en dat was fantastisch. Er zijn zo veel vrolijke kinderen! De verpleegkundige waarmee ik op stap was was bereid me te helpen met het uitdelen van de kleding aan de kinderen. Ik had haar hard nodig voor het vertalen naar Chichewa, omdat het anders een grote chaos zou worden. Uiteindelijk is alle kleding verdeeld en waren de kinderen ontzettend blij. Ik hielp vervolgens nog even met het vaccineren van moeders en baby'tjes en in de middag deelde ik ballonnen uit voor de kinderen in het dorp. Hun dag kon niet meer stuk! Wat waren ze blij! Het doet me veel goeds om dat te zien.
Afgelopen weekend ben ik met mijn reisgenootje Natasja naar het Malawi meer geweest.Om 06:15 uurzaten we netjes in de bus in het centrum van de stad die een kwartiertje later zou vertrekken... Nouja... Afrikaans kwartiertje misschien? Kennelijk moest de bus eerst helemaal vol mensen zitten voordat hij ging rijden. Uiteindelijk vertrokken weom 10:30 uur; wat een belevenis. Ik kijk nergens meer van op. Na een lange busreis met een overstap kwamen weom 18:00 uuraan in de lodge. De reis op zich was heel mooi, we zagen veel van het land zelf en het kostte in totaal maar 4200 Kwacha (€6,72). Je moet echter wel veel geduld hebben want we hadden een vertraging van 30 min omdat de president langs reed en we stil moesten staan en een vertraging van een uur omdat we zonder benzine zaten. Dat de bus het zonder mankementen heeft gered blijf ik bijzonder vinden hihi.
De lodge was erg mooi; het lag aan het strand en als je 's avonds in je bed lag kon je de golven horen (en dat voor $12,- per nacht incl. ontbijt!). Zaterdag hebben we heerlijk op het strand gelegen. De gevoelstemperatuur als 39C en daarom namen we regelmatig een verfrissende duik in het meer. Helaas liep ik zaterdagavond voedselvergiftiging op bij een restaurantje in de buurt. Dat mocht de pret echter niet drukken want zondag zijn we wel nog wezen kanoën in een echte Afrikaanse boomstamkano. Zo nu en dan moest er wat water uitgeschept worden omdat de mieren kleine gaatjes in het hout hadden gemaakt. Gelukkig bleven we drijven! Er ging een gids mee in de kano en we konden zien hoe hij grote zeearenden op het eiland voor ons voerde met vis (zie foto's). Ook waren er hele mooie kleurrijke vissen en heeft Natasja nog kunnen snorkelen (daar was ik te misselijk voor ;) ). Het was, ondanks dat ik beroerd was, een leuk dagje. Maandag gingen we weer naar huis. Door de taxi-chauffeur, die persé wilde dat de auto eerst helemaal vol zat voor we vertrokken, misten we de bus naar huis. Dan maar met de minibus... Dat was was geen pretje, helemaal niet als je je beroerd voelt. Gelukkig zijn we na 4 lange overstappen heelhuids aangekomen en kon ik dinsdag gebruiken om bij te tanken.
Woensdag ben ik weer aan de slag gegaan op de spoedeisende hulp in het ziekenhuis en donderdag (vandaag) had ik mijn laatste dag en heb ik afscheid genomen. M'n collega's vonden het allemaal erg jammer, maar wensen me het beste toe. Helaas heb ik het zuurstofapparaat niet meer gezien dat is gekocht met het donatiegeld. Het apparaat is wel al onderweg naar het ziekenhuis. Mijn begeleidster Janneke zal er volgende maand foto's van maken.
Nog een paar dagen in Afrika te gaan... De afgelopen maanden hebben me een hele bijzondere ervaring gegeven. Deze week zaten we bijvoorbeeld 2,5 dag zonder stroom. Als ik in Nederland ben ga ik de warme douches en warme maaltijden zo veel meer waarderen! Hier in Afrika is niets vanzelfsprekend. De herinneringen zullen altijd blijven.
Tot over een klein weekje!
Liefs, Nadine

Reacties

Reacties

Barbara

Wat zul je lekker douchen en eten woensdag! Wel opgeknapt van de voedselvergiftiging? Goede reis alvast en tot volgende week!

Tom van der Kooi

Dine, wat een avontuur was dit!!! Geniet nog even van het mooie Afrika... Straks zit je weer hier en is alles zo weer zoals vroeger.. Sluit Afrika in je hart! Goede tijd nog, daar en goede veilige reis naar huis! Xxxx Tom

René Michels

Jij bent een HELE grote en belangrijke ervaring rijker. Dit hebben niet veel mensen. Wees daar trots op ! Nooit vergeten ga je dit. Tot vlug weer he.

Lidy

Dit blijft voor altijd een mooie herinnering! Het is mooi wat je hebt kunnen betekenen voor de mensen daar! Liefs mam

Marielle

Wat een belevenis Nadine! Tot met kerst :*, ben benieuwd naar nog meer enthousiaste verhalen!

thea lenders

Een goede reis terug, Nadine! Ik zal je berichten missen...

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!