Nadine-in-Malawi.reismee.nl

Ziekenhuis, weeshuis en Nkhoma Mountain

Hoi hooooooi!

Weer een druk weekje achter de rug. Maandag en dinsdag op de spoedeisende hulp in het ziekenhuis gewerkt. Een situatie met een patiënt staat me nog heel erg bij. Het ging om een jonge man waarvan ik de leeftijd eind 20 schatte. Hij had op 22 jarige leeftijd een ongeluk gehad waarbij zijn linker hersenhelft beschadigd raakte. Hierdoor had hij verlammingsverschijnselen en krachtsverlies aan de rechter kant van het lichaam. De reden dat hij nu naar de spoedeisende hulp kwam was omdat hij niet meer kon plassen. Hij voelde zich duidelijk niet goed. De clinic officer (tussen een verpleegkundige en een arts in) kon geen katheter plaatsen omdat het van onderen helemaal ontstoken was (ik zal jullie de details besparen). Hij zei tegen me dat hij een andere oplossing had. Hij desinfecteerde de huid van de onderbuik met een simpel veegje en stak er vervolgens zo een infuusnaald loodrecht in! De patiënt vond het alles behalve prettig. Vervolgens haalde hij de invoernaald eruit en liet hij de urine er zo uitstromen... Wow... Als je vervolgens de top van de katheterzak eraf knipt kan die met een beetje porren zo op de infuusnaald aangesloten worden, prima toch?! Ondertussen kon ik de clinic officer nog overtuigen dat pijnstilling geen overbodige luxe was. De patiënt moest het doen met 2 paracetamolletjes... In Afrika kan het allemaal!

Woensdag meegelopen bij de "under five clinic" in het ziekenhuis. Het is vergelijkbaar met een consultatiebureau waar kindjes onder de 5 jaar worden gewogen en opgemeten en gratis gevaccineerd worden. Ook (toekomstige) moeders kunnen gevaccineerd worden. De weegschaal is een haak waar het kind in een doek aan wordt gehangen; heel bijzonder. Ik mocht veel helpen en mag de volgende keer ook kindjes leren vaccineren.

Met een deel van het sponsorgeld heb ik verf gekocht om muurschilderingen te maken in het ziekenhuis. De hoofdverpleegkundige moet nog even bepalen wat de juiste locatie hiervoor is. Omdat dit in Afrikaans tempo verloopt heb ik donderdag en vrijdag al een muurschildering gemaakt in een weeshuis bij het project van mijn medevrijwilligster Ellen. We zijn 2 volle dagen hard bezig geweest en hebben veel ruzie gehad met de slechte Afrikaanse kwaliteit van verf, maar het is ons gelukt! In de slaapzaal van de kindjes hebben we een grote boom gemaakt met uiltjes, vogels en vlinders (zie foto's). De kindjes en de huismoeders daar waren ontzettend blij!! Het is wel triest om te zien hoeveel kindjes ondervoed en met bolle buikjes worden binnengebracht. Ik ben blij dat ik wat kon betekenen.

Zaterdag hebben we in ruim 2 uur bijna 500 meter geklommen op een berg genaamd Nkhoma Mountain. Het is een berg waarvan het klimmen naar de top niet gemakkelijk was. De paadjes waren smal, de rotsen hoog, de grond schoof zo onder je voeten weg; kortom echt handen en voetenwerk. Tijdens de klautertocht kwamen we wel nog bavianen tegen; heel gaaf! Het uitzicht op de top was adembenemend! Het was zeker de moeite waard!

Ondertussen begint het Afrikaanse leven steeds meer te wennen. Ik kijk er niet meer van op als de stroom dagelijks een aantal uur uitvalt (wat niet zo fijn is als je net staat te koken), je kleding in een teiltje met de hand wast, het warme water op is of als er een aantal dagen helemaal geen water is. Simpel een kwestie van aanpassen :)

Tot snel!!! Liefs, Nadine

Barbara

Wat een verhaal weer..... Volgende week op de OK toch? Hopelijk krijgen de patiënten tijdens de operatie een echte narcose en niet ook slechts een paar paracetamolletjes...... :(

René Michels

Elk verhaal van jou is heel erg spannend hoor. Jij maakt iets best wel heftigs mee zeg !!!

thea lenders

Je maakt wel veel mee zeg. Gelukkig dat je naast akelige en trieste dingen ook veel mooie en dankbare dingen mag meemaken! Die muurschildering is heel erg leuk geworden, je hebt echt talent! :)
Zo'n berg beklimmen is goed om je hoofd weer wat vrij te maken....(moet natuurlijk niet al te gevaarlijk worden;) )

Marielle

aaah wat een (pijnlijk) verhaal! Hierdoor gaan we de goede zorgen in Nederlandse ziekenhuizen wel meer waarderen.

Ik ben benieuwd naar je volgende avontuur :)

Tom van der Kooi

Heeeej Kanjer. Wat een avontuur, dit. Je maakt wel wat mee, zeg! Ik ben stikjaloers op je. Hoe gaat het met eten, eet je ook met zn allen op de grond, van een grote schaal? Rijst met kip? Of een soort teff (soort meel) pannenkoekjes, beetje zurig van smaak?? Als je ervan houd kan je zelf pindakaas maken: pindas stampen met wat olie en zout... Heb je toch wat hartigs soms. Zo leuk je verhalen te horen!